Åmli sokn
Tilgjengeligheitserklæring

Alle nettsider krever nå en tilgjengelighetserklæring. Denne kan du lese ved å klikke på linken under

Les tilgjengelighetserklæringen

Kyrkjelege handlingar

Elektronisk melding

Vi tek i bruk elektronisk melding til dåp, vigsel og konfirmasjon.
Ved å nytte denne vil du kunne sjå dei sundagane det er dåp og sjølv registrere dei aktuelle opplysningane.  Du vil så bli kontakta av kyrkjekontoret. Ved ønske om vigsel kan du legge inn ønsket dato og kyrkje.
Konfirmasjonspåmelding vil vere tilgjengeleg i annonserte periodar.

Bryllaup

Vielse i kirkene i Åmli
I Åmli sokn foretas det vielser i alle tre kirker:

Gjøvdal kirke:   Gj??vdal kyrkje ??? Gj??vdal kyrkje

Tovdal kirke:     Kyrkjer ??? Tovdal kyrkje

Åmli kirke:        ??mli kyrkje 4

Kirkene har sine særegne stilarter og er bygget i forskjellige tidsepoker. Derfor kan kirkene hver på sin måte by på flotte omgivelser for en vielse.

Som medlem av Den norske kirke, og som tilhørende i en av våre sokn, vil det da være naturlig å velge en kirke i soknet der man bor.

Benytt elektronisk melding, og du vil bli kontaktet av kirkekontoret. Evt ta kontakt med kirkekontoret for avtale om tid og sted for vielsen. Postboks 57, 4864 Åmli, tlf 907 17 340, evt 94 16 30 84, eller e–post: amli.kyrkje@amli.kommune.no

Takster
Vielse for personer som ikke er medlem i Den norske kirke
samt for personer som ikke er bosatt i prestegjeldet (kommunen): kr 3 500,–.
Pynting av kirken kommer i tillegg, og besørges av brudeparet selv.

Har minst en av brudeparet vært fast bosatt i prestegjeldet (kommunen) i løpet av de siste 5 år, og er medlem i Den norske kirke, kan kirke velges fritt innen prestegjeldet uten at leie kreves.

Skjema for utfylling
Hver av forloverne skal fylle ut skjemaet Forlovererklæring og hver av brudefolkene skal fylle ut skjemaet Erklæring for prøving av ekteskapsvilkårene .
Skjemaene finner du ved å klikke her.
NB! Fra og med 1. oktober 2004 skal disse skjemaene sendes til folkeregisteret, ikke til prestekontoret.
For personer bosatt i Aust–Agder sendes papirene til: Skatt Sør, Postboks 2412, 3104 Tønsberg.

Ved navneendring skal det etter Navneloven av 7. juni 2002 sendes Melding om endring av navn til folkeregisteret. Skjema finner du her.

Ekteskapsinngåelse etter kirkens ordning består av to deler:
den juridiske del med selve ekteskapsinngåelsen, og den kirkelige del med skriftlesning og forbønn.
Før handlingen har den som skal forrette (vigsleren) – unntaksvis en annen på dennes vegne – en samtale med brudeparet.
Salmer og sanger må på forhånd godkjennes av forrettende prest og det musikalske stoff av organisten.

Forbønn for borgerlig inngått ekteskap
Ektepar som har inngått ekteskap for borgerlig myndighet, kan siden anmode om kirkens forbønn. Kontakt din menighet for mer informasjon!
Klikk for å lese mer om "Forbønn for borgerlig inngått ekteskap"

Generelt om vigsel i Den norske kirke
Kirken lærer at Gud har innstiftet ekteskapet, men ser på selve ekteskapsinngåelsen som en juridisk ordning, ikke som et sakrament. Den kirkelige delen av ekteskapsinngåelsen betår av skriftlesning og forbønn.
Klikk for å lese mer om vigsel i Den norske kirke

Liturgi for vigsel i Den norske kirke
Klikk for å lese liturgien for vigsel i Den norske kirke

Vigsel i utlandet
Hvert åttende par giftet seg i utlandet i fjor. Mange av disse ble ektefolk på en sjømannskirke. Vigsler i utlandet skjer som en hovedregel etter norsk lov, men må samtidig forholde seg til den lokale lovgivning. I mange land kan kun borgerlig vigsel finne sted, mens kirken står åpen for en "kirkelig velsignelse av borgerlig innstiftet ekteskap".
Klikkher for lese mer på Sjømannsmisjons nettsider om vigsel i utlandet!
KALENDER

onsdag 24 april
ÅPOS
Åmli kyrkje

Lenker

Kontaktinfo

Åmli sokn

4865 ÅMLI
Tlf.   90 71 73 40
Mob: 94 16 30 84 (kirkeverge)

amli.kyrkje@amli.kommune.no

LITT AV KVART

Her finn du oss:

Åmli kyrkjelege fellesråd

Gjøvdal kyrkje

Tovdal kyrkje

Åmli kyrkje

Åmli kyrkje frå ein ny vinkel!

Sjå video laga av Svein Mortensen